pondělí 17. listopadu 2014

Etnické panenky

Už dlouho jsem přemýšlela o tomto tématu, o etnických panenkách. O panenkách, které jsou typické pro tu kterou zemi. Nedávno jela moje kolegyně na dovolenou do Mexika a já jí poprosila o panenku. Měla jsem na mysli panenku Otomí, která je typická pro Mexiko. A představte si, že jsem panenku dostala, maličkou ve formě přívěsku na klíče. Nebyla to však panenka Otomí, ale panenka Quitapenas a já jsem začala pátrat odkud pochází.


Panenky Quitapenas, nebo jak se jim také říká panenky strachu, jsou malé barevné panenky původem z Guatemaly. Dříve je tradičně používaly guatemalské děti, aby se zbavily strachu. Rituálem se panenka zmocnila magické síly a pomáhala bojovat proti strachu a také plnit tajná přání.
Panenku si mohou dát lidé, kteří nemohou spát, pod polštář. Panenka se podle starých Mayů bojí za svého majitele a přebírá všechny jeho starosti. Některá zdravotní střediska používají panenky strachu v kombinaci s klasickou léčbou nemocných dětí. Zatím jsem to nezkusila, ale kdo ví?

Dalšími panenkami, které mě zaujaly, jsou panenky Otomí. Tu bohužel zatím nemám, tak použiji obrázek z Internetu.


V centrálním Mexiku žije indiánský kmen Otomí. V ústním podání se vypráví, že indiáni Otomí jsou starší než Toltékové. Otomí prý byli původní stavitelé Teotihuacánu, města bohů. Do dnešních dnů si indiáni kmene zachovali původní tradice, víru a barvy. Jsou zruční řemeslníci a své výrobky prodávají na místních trzích, mezi jinými i tradiční látkové panenky. Panenky Otomí jsou vyráběné indiánskými ženami z barevných veselých látek a stuh. Představují indiánské ženy ve svátečním šatu. Typicky veselé usměvavé panenky jsou turisty vyhledávaným suvenýrem.

Dalšími panenkami, které jsou v dnešní době zajímavé pro turisty jsou japonské panenky Kokeshi.


Panenky Kokeshi pocházejí z japonského města Tohoku. Tento region je známý svými onseny (horkými prameny) a právě onseny stojí u zrodu těchto panenek. Na začátku 19.století začali kijiya neboli pracovníci se dřevem vyrábět Kokeshi, aby je následně prodávali jako suvenýr návštěvníkům zmiňovaných onsenů. Předpokládá se, že v nenabarvené formě sloužily jako masážní nástroj pro návštěvníky lázní.
V dnešní době si Japonci kupují tyto panenky jako upomínky. Kromě toho, že slouží jako okrasa, jsou také využívány jako talismany - prevence proti požárům nebo prostředek na odrážení zla.
Mám to štěstí, že mohu mít panenku kokeshi ve své sbírce.



Panenka má na spodní části podpis autora.

Použila jsem pouze základní informace, podrobněji se s panenkami můžete seznámit na internetu. Některé informace jsou z Wikipedie. Pokud došlo k nějakým nepřesnostem, tak mi to odpusťte. Budu ráda, když od vás dostanu informaci o dalších etnických panenkách, které zatím neznám.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.