úterý 12. ledna 2021

Ruské panenky aneb od matrjošky k panenkám BJD

Mnozí z vás nechodí na můj blog dlouho a snad se vám budou líbit některé zajímavosti o panenkách. Jak třeba takové panenky vznikly.
Dnes vám představím ruské panenky, které mám ve své sbírce.

Začnu matrjoškami - při vyslovení tohoto názvu se každé z vás určitě vybaví dřevěná sada panenek, která je složená od nejmenší figurky (ta není rozkládací) k té největší. Znáte historii vzniku této ruské panenky? Ne? Já se pokusím ji trochu přiblížit. (Zdroj opět Wikipedie).
Matrjoška je určitě nejznámější ruskou panenkou. Je to tradiční soustružená dutá panenka, která se skládá od nejmenší panenky k té největší. První matrjoška byla vyrobena v 90.letech 19.století. Jejím předobrazem prý byla figurka plešatého budhistického mnicha, zvaná fukurama. Ta byla rozložitelná a ta měla v sobě další figurky mnicha z mladších let. Nápadu se ujala ruská kupecká rodina a začala vyrábět panenku matrjošku. Název je zdrobnělinou ruského jména Matrjona, jehož základem je latinské mater - matka. Panenka se stala symbolem mateřství a plodnosti. Matrjošky se stále vyrábí a v současné době jsou žádaným turistickým artiklem. Mají tváře politiků, sportovců, ruských i amerických prezidentů.


To je moje matrjoška, nevím jestli ta největší patří k celé sadě, protože je trochu jinak malovaná, ale takto jsem ji koupila. S ní je na fotografii ruská plechová panenka na klíček a měla by jezdit, má zezdola kolečka. Klíček bohužel nemám a tak nevím, jestli je panenka funkční.


Dalšími panenkami z bývalého Sovětského svazu jsou plastové panenky. Určitě je také znáte, v současnosti se hodně objevují na Aukru.


U těch krajních panenek si nejsem jistá, že jsou ruské. Na zádech nemají značení. Pokud budete někdo znát původ těch dvou panenek, budu moc ráda, když se mi ho napíšete. 
Později jsem zjistila, že to jsou estonské panenky Salvo.


Tyto dvě panenky bohužel nejsou moje, ale jedna v oranžových šatech je u manželových rodičů a tak třeba časem budu mít i tuto porcelánovou panenku. Panenka je zavěšena a houpe se.


Zde je vidět z čeho se skládá.


Na internetu jsem našla fotografii dalších panenek z Ruska. My jsme ji doma také měli a říkali jsme jí cinkáček, panenka se kývá do stran a přitom cinká. V Jihlavě dokonce býval obchod tzv. Ruská kniha, kde kromě knih tyto panenky a jiné hračky ze Sovětského svazu prodávaly. Ta moje se mi bohužel nedochovala.

V současné době je v Rusku a dalších zemích bývalého Sovětského svazu mnoho šikovných tvůrců panenek, ať jsou to panenky textilní - šité,pletené, háčkované a dále plstěné panenky. Zde bych vás chtěla upozornit na úžasné panenky http://teplenkaya.livejournal.com/, jsou to něžné plstěné panenky Iriny Andreevy. Určitě se podívejte, stojí to za to.

Další autorkou nádherných panenek je Marina Bychkova. Pochází ze Sibiře, kde žila do svých 14 let. Potom se její rodina přestěhovala do Kanady. Marina o sobě píše na Facebooku proč začala panenky tvořit. Prvním impulzem bylo zklamání z průměrnosti a nenápaditosti průmyslově vyráběných panenek. Marina začala vyrábět panenky, nejprve z papíru, pak začala panenky šít. Papírové kloubové panenky dokonce prodávala ve škole spolužákům. Pro kariéru výtvarnice panenek se rozhodla až při studiu umění a designu. Je autorkou nádherných porcelánových panenek BJD, které sama i obléká. Jsou to krásné a křehké, řekla bych snové, panenky. Zde je odkaz na její stránky http://www.enchanteddoll.com/. Někdo její panenky určitě znáte a dáte mi za pravdu, že stojí za to je vidět.
Tvůrců panenek z bývalého Sovětského svazu je mnoho, chtěla jsem představit alespoň tyto dvě autorky.
Přeji vám krásný zbytek neděle.


34 komentářů:

  1. Růženko, znám klasické matrjošky, tuším, že máme ještě jednu v knihovně. Ty kývající a zvonící panenky měly moje děti. Dokonce tu velkou oranžovou z fotky a potom nějakou s ušima, která měla znázorňovat asi medvěda. S jinými ruskými panenkami jsem se nesetkala.
    Manželova maminka kdysi koupila v Čajce, což byla prodejna ruského zboží, nafukovacího kohouta. Byl sametový a krásně barevný. Za chvíli byl krásně barevný náš syn, který kohouta ožužlával a chloupky padaly z gumy jako o závod.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Jihlavě byl kdysi obchod Ruská kniha, kde se právě daly koupit i hračky.

      Vymazat
  2. Tu ze 4. a 5. obrázku jsem měla, tu ve žlutých šatech. A pak taky z dalšího obrázku tu hrající vpravo, tu největší. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď už mám panenky dvě, v modrých a oranžových šatech. Ta je po manželových rodičích.

      Vymazat
  3. Růženko, zajímavý článek, klidně piš i o jiných.
    Tak vstávací panenku máme taky, ale žlutou, rovněž z Prahy z Čajky, koupila ji moje máma mé dceři, když byla dcera malá. A Matrjošky taky. Stejné nebo hodně podobné těm tvým. Mají je u nich doma, ale vstávácí panenku vnučka trochu nakřápla, když jí upadla z výšky.Měla ji ráda, že ji pokládala a ona se zase vždy postavila.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty kývací panenky a matrjošky se tady hodně prodávaly.

      Vymazat
  4. Máš nádherné panenky Růženko. Matrjošku jsem měla také od Klaudie z Kyjeva, se kterou jsem si od čtvrté třídy dopisovala až do roku 1968. Pak naše přátelství skončilo. Kde Matrjoška skončila vůbec nevím. Zmizela, když jsme se stěhovali se od rodičů sem do bytu. Tu cinkací jsem měla doma také, ale kluci ji zničili. Zajímavý článek Růženko. Měj se moc krásně a opatruj se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, moc děkuji. Také jsem jako malá měla panenku z Ruska, moje sestra si dopisovala s Ruskou a panenka byla od ní. Také se mi nedochovala.

      Vymazat
  5. Růži, ruský obchod býval i v Praze, myslím, že se jmenoval Čajka a my jsme tam občas nakupovali hračky pro děti, které v 80. letech byly celkem zvláštní oproti tehdejší nabídce. Měli jsme doma i Matrjošku i ty cinkací hračky. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, dokonce jsem si vzpomněla na omalovánky, kde se barvy oživily vodou. Stačilo obrázek natřít mokrým štětcem a barvy se objevily. Jsem ráda, že znáš matrjošku i cinkací hračky.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  6. Růženko, děkuji za informace, s chutí jsem si článek přečetla.
    I my jsme měli na hlavní třídě Sovětskou knihu, do Čajky v Praze jsem taky občas nakoukla.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, potěšila jsi mě. I Ty měj hezký den.

      Vymazat
  7. Ano,ano - ruské panenky. Taky jsem matrjošku měla, dostala jsem ji jako dárek od ruské přítelkyně, se kterou si píšu už od čtvrté třídy. Vůbec nevím, kam se poděla. Hodně si s ní hráli naši kluci a potom snad i nejstarší vnučka. Je to škoda.
    Ony ty ruské panenky byly a jsou hezké.
    Pěkný den,Růži !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, máš pravdu, ruské panenky jsou pěkné a některé jsou i docela drahé. Hlavně ty starší a vzácné.
      Měj pohodový den.

      Vymazat
    2. Hani, taky jsem si psala se dvěma děvčaty, ale pak to nějak přestalo, ani netuším, proč.
      Obdivuji tě, žes v tom pokračovala, ale proč ne? Jiřina z N.

      Vymazat
  8. Růženko, ruské panenky jsou moc pěkné. Matrjošky znám, taky jsme měli doma i u babičky. Kývací panenku měli i moje děti, bohužel už není. Já měla kývacího zajíčka a medvídka, to už je ale dávno.
    Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, líbí se mi, že i Ty znáš tyto ruské hračky.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  9. Ach, ty Váňo, Ivanee..e .... ale vážně, přišla jsem se ráda podívat. Matrjošky samozřejmě znám, možná někde ještě nějaká je, i Ruská kniha byla u nás. Tu blonďatou panenku jsem měla také, ale vlasy jsem nerozčesávala, nakonec jsem ji dala do našdeho muzea. Jen škoda, že to písmo tady je pro mne těžko čitelné, je malé nevýrazné a já to těžko čtu. Pardon, ale je to tak. Ať se daří. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Netušila jsem, že má písmo malou velikost a může to někomu působit problémy při čtení. Omlouvám se a pokusím se to napravit.

      Vymazat
    2. Opravdu je to písmo špatně čitelné, v komentářích to chce otevřít Rozvržení, pak Návrháře motivů uprostřed a tam tam vlevo dole je Pokročilé. TAm se nastavuje písmo, ale musíte těch 14px co tam je přepsat aspoň na 18. Já se omlouvám, ale tady je písmo skutečně hůře čitelné. V článku prostě nahoře v liště zvolíte písmo alespoň střední, já mám velké. ☺

      Vymazat
  10. Samozrejme matriošky dobre poznám. Moja mami tiež nejakú v detstve mala. Kúpili jej ju myslím na výlete v Tatrách.🙂 Doma však máme už len miniatúrnu plastovú z Kinder vajíčka, ktorú raz objavila mami. Teraz ju majú naše bábiky.😄 Moja mami si v detstve dopisovala s 3 Ukrajinkami až skoro do svojho výdaja.😄
    Marinu poznám od Renáty R. a myslím z Doll Praque výstavy.🙂 Rusky sú nesmierne šikovné a pracovité. Odoberám plno zberateliek na Instagrame, ktoré tvoria dokonalé diorámy a šijú krásne oblečenia ba bábiky.🥰🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Rusky jsou jako autorky panenek moc šikovné. Jsem ráda, že jsem si pořídila panenku od Valli Ignatevy, Mášu.

      Vymazat
  11. Matriošku mal môj starký :-) Cinkáčika som mala aj ja :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Má, o dost starší sestřenice, mi z Oděsy před milionem let přivezla panenku, byl to kluk Alexandr a byl na tu dobu hodně moderní, měla jsem ho moc ráda.
    Děkuji za reportáž ze světa panenek !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Líbí se mi, že i Tebe v dětství provázela ruská panenka.

      Vymazat
  13. Růženko, opět jsi mi rozšířila obzory. Díky za přehled o ruských panenkách.
    Matrjošky jsme také měli doma. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, mám ruské panenky ráda a hledat informace o původu panenek je zajímavé a někdy je to pátrání přímo detektivka.

      Vymazat
  14. Páni, to je ale panenek. Z Ruska jich moc neznám, ale Matrjošku známe my starší určitě všichni. Taky jsem si ji kdysi koupila, ale vůbec nevím, kam se poděla. Tvoje sbírka je nádherná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, děkuji. Matrjošky jsou hodně známé.

      Vymazat
  15. Na matrjošky si pamatuju a tu kývací jsem měla. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Matrjošky i ty kývací panenky jsou u nás hodně známé. Měj hezké dny.

      Vymazat
  16. Ruské matrjošky jsme také doma měli a pamatuju si i tu panenku, která měla v sobě těžíko a když se do jí strčilo, tak se kývala, tančila.

    OdpovědětVymazat
  17. My jsme doma matrjoška nikdy neměli, koupila jsem si ji před lety v Petrohradu a byl celkem problém sehnat nějakou klasickou, normální. Ty cinkací znám, ale neměli jsme. Marina Bychkova dělá neuvěřitelné panenky a hlavně ty doplňky k nim jsou neskutečně vymazlené. Však se taky prodávají za neskutečné ceny, ale je to prostě umělecké dílo, o tom žádná...👍

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.