čtvrtek 19. listopadu 2020

Už je to dávno

Dnes vás chci vzít na místo, kde jsme s mužem trávili dovolenou, když jsem byla těhotná. Jeho teta a strýček měli chatu v údolí kousek od Bítovčic. Ty leží asi 15 km od Jihlavy. Využili jsme slunečného počasí, které včera panovalo a vyrazili na výlet. Jeli jsme poprvé po nově otevřeném obchvatu Velkého Beranova. Když jsme vyjížděli z Jihlavy, tak mi muž připomněl, že si mám připravit foťák.


Jedeme po nové silnici a já si asi dlouho nezvyknu na holé stráně, které byly dříve zalesněné. 





V Bítovčicích jsme nechali auto u  hostince U Gurmána. Hned vedle je hasičská zbrojnice.





V řece Jihlavě je vody dost, manžel hned konstatoval, že by se dala jet. To víte, vodák se nezapře.



Ve velké zahradě běhala jedna slepička. Bylo mi jí docela líto, že je tam sama.



V domku u trati hlídal "Bohouš", pořádně na nás štěkal. 

Zastávka Bítovčice, odtud jsme tenkrát na chatu šli. Cesta stále vede podél trati.



Tenkrát jsme chodili kousek po cestě vedle trati a pak vedla zkratka přes les. 





Včera jsme šli po cestě, zkratka přes les už asi neexistuje. 


Manžel si navíc cestu pamatoval, jako kluk trávil u tety na chatě prázdniny. Jednou s bratránkem závodili, který šíp doletí dál, jestli kupovaný nebo doma vyrobený. Sám pak poznal jak je taková hra nebezpečná, šíp se mu zabodl do čela na okem a měl velké štěstí, že to nebylo do oka. Teta mu ránu vyčistila a zalepila, strýc ho pak vezl na motorce do nemocnice na ošetření. Stačil jeden steh. 






Viděli jste v listopadu kvést lesní jahody? 


Došli jsme k chatám, tenkrát tu staly jen dvě a to se nezměnilo. 


Na potůčku pod chatou kdysi klapal malý mlýnek, který strýček postavil dětem. 


Místo, kde jsme před lety 2x trávili dovolenou. Nepoznala jsem to tady. Kdysi tu byla stráň porostlá křovím a malinami. Dnes tu jsou vzrostlé stromy. Chata stojí, ale není to ta, na kterou vzpomínám. Teta se strýčkem už dlouho nežijí a místo má jiné majitele. 



Dovolila jsem si chatu vyfotit. Tady v rohu býval malý bazén. Stála jsem a vzpomínala. Kolem chaty býval nízký plůtek, který jsem přelezla, když jsem chtěla sbírat maliny za plotem. Tam to šlo dobře, horší to bylo zpátky. Měla jsem už bříško a tak to nebylo jednoduché. Nakonec jsem to bez újmy zvládla. Těch vzpomínek je spousta. Podruhé s námi byl starší syn a švagrová, které bylo 13 roků. Tenkrát se to nějak sešlo a tchyně s tchánem byli oba v nemocnici. A my měli švagrovou na starost. Byla jsem opět v jiném stavu. 

Je to zvláštní pocit, když se po desítkách let někam vrátíte. Samozřejmě víte, že místo už asi vypadá jinak, ale přesto je to překvapení. 


Cestou zpátky jsem našla duběnky. Je to druh hálky, kterou způsobuje blanokřídlý hmyz žlabatka dubová. Dříve se z duběnek vyráběl inkoust. Donesla jsem si je domů. 


Trnky, musela jsem jednu ochutnat, ještě jsou trpké, zatím nepřešly mrazem.



Pro porovnání, horní fotka je moje, spodní fotil muž.




Opět dva rozdílné pohledy.


Něžné violky.



Ve stráni za domem se pásly ovce. 



Jedeme domů.



Strávili jsme krásné odpoledne v přírodě a se vzpomínkami. 




37 komentářů:

  1. Růženko, parádně jsi nás povodila, celá cesta samé zajímavosti, došli jsme si na jahody, kvetou violky, všude zeleno, nádhera.To snad ani v létě nebylo tak barevno. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, děkuji. Jsem ráda, že se Ti procházka líbí. Jak včera svítilo slunce, tak všechny barvy zářily.

      Vymazat
  2. Krasny výlet jste si udělali a hezké fotografie jste pořídili. Super vzpomínkový výlet . Mějte krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, i Tobě děkuji. Bylo to krásné odpoledne, oba jsme byli spokojeni.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  3. Růženko, udělali jste si báječný výlet, navíc spojený se vzpomínkami. 👍👍
    Na mně při podobných výletech většinou padne nostalgie a uvědomuju si, jak ten čas je pomíjivá veličina. Hezky jste ten výlet s manželem zdokumentovali.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy se vracíme na místa, kde jsme už dlouhé roky nebyli. Pak si člověk uvědomí, jak ten čas rychle utekl a jak se ta místa měnila.
      Přeji hezké dny.

      Vymazat
  4. Takový vzpomínkový výlet je hrozně fajn. I když ve vzpomínkách je něco jiného. A někdy přijdeš na místo a nic tam není. To je pak smutné.ale důležité je se projít na čerstvém vzduchu a i ty vzpomínky trochu oživit. Hezký den ti přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady naštěstí chaty zůstaly i když jedna už je jiná. Procházku na čerstvém vzduchu jsme potřebovali jako sůl.
      Měj pěkné dny.

      Vymazat
  5. Krásná procházka do minulosti :)
    A ty jahůdky? Ty dozrají až pod sněhem. Až vyženou Marušku...
    Měj se hezky, zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chudák Maruška, tyhle jahůdky aby hledala lupou.;-)
      Měj pěkné dny.

      Vymazat
  6. Pěkná prohlídka. Z těchto míst znám jen trať a zastávku, takže jsem se ráda pokochala i okolím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pak stačí vystoupit z vlaku a jít. Cesta podél trati vede dál, do Přímělkova.

      Vymazat
  7. Musel to být super výlet s krásnými vzpomínkami. Chaty jsou na samotě, tam bych se určitě sama bála, ale je tam opravdu krásně. Bohouš byl zřejmě obranář ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, představ si, že po jedné naší dovolené pak během 14 dnů chatu někdo vykradl.
      Bohoušovi jsem říkala, že má zachraňovat lidi a ne na ně štěkat.

      Vymazat
  8. Hezké vzpomínání. Když se člověk vrací, jak většinou věci vypadají jinak než v těch vzpomínkách. Dobře jste místo našli a provedli nás.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, zvlášť po tak dlouhé době. Ovšem procházka to byla moc pěkná. Místo jsme našli díky manželovi, já bych tam netrefila.

      Vymazat
  9. Krásná vzpomínková cesta. To teď taky miluji. Vzpomínání na mládí. Nikdy bych nevěřila, ale vzpomínky jsou osvěžující. Přeji vše dobré. V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, vzpomínám ráda i když ne všechny vzpomínky jsou hezké.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  10. Růži, krásně sis zavzpomínala a provedla mě svými vzpomínkami. Měj pěkný pátek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji. Na tu dobu vzpomínám ráda.
      Hezký den přeji.

      Vymazat
  11. Moc krásný vzpomínkový výlet.
    Růženko, měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, díky. Hezky se vzpomíná, byli jsme mladí, čekali příchod dětí.
      Měj krásný den.

      Vymazat
  12. Ráda jsem se podívala na váš návrat na místo činu :-). Když člověk zavítá někam, kde nebyl hodně dávno, tak tam stojí a vzpomíná, jak to tenkrát bylo.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádi jsme se vrátili na místo našich dovolených.
      Měj pěkný den.

      Vymazat
  13. Já si takhle zavzpomínala včera, a nemusela jsem vytáhnout paty z baráku. Poslal mi můj kamarád z dětství fotky míst kde jsme bydleli a vyrůstali jak vypadaly kolem dvacátých let minulýho století a je fakt, že něco tak vypadalo ještě v době kdy jsem chodila na základku. I si pamatuju jak se to pak bouralo, stavělo místo toho metro a obchoďáky kolem něj, činžáky i nová tramvajová trasa. Je to zvláštní se tak vrátit v čase a vidět ta notoricky známá místa, ale i to, jak vypadala třeba na začátku století. Co tam už stálo z toho co si pamatuju a co ještě ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také zajímavé vzpomínky. Není to dlouho, co jsem pátrala po tom, kdo postavil dům, kde jsem bydlela jako dítě a díky tomu jsem se dozvěděla spoustu dalších zajímavých informací.

      Vymazat
  14. Krásné vzpomínání. Mívám to podobně, když se vracím někam, kde jsem byla často jako dítě a od té doby nic. Už roky se chystám do svého bývalého bydliště, projít si jeho okolí, kde jsme si s děckama hrály, ale nějak se k tomu nemůžu dokopat, bojím se, že to bude velké zklamání a že je někdy lepší si nechat raději ty vzpomínky.

    OdpovědětVymazat
  15. Parádní procházka, super výhledy, krásná příroda. S těmi jahodami, nám kvetou na zahradě zimolezy a taky mi vykvetl rhododendron, takže příroda je opravdu zmatená, je furt moc teplo. Tedy dneska už není, tak snad spadne to zelené listí a příroda konečně začne odpočívat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, už se ochladilo, u nás byl včera ráno sněhový poprašek a dnes už byla teplota pod nulou. Tak už snad může příroda odpočívat.

      Vymazat
  16. Vzpomínání spojené s příjemným cestováním je nesmírně důležité a přínosné.
    Podle fotek jste čas využili na maximum, paráda.¨
    Co se týče trnek, nedávno v televizi bylinkářka radila, že je lze natrhat a nechat přemrazit doma v mrazáku. A pak použít se šípky na lahodný čaj.
    Krásnou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těch trnek na keřích moc nebylo, ale budu si to pamatovat pro příště.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  17. Takéto spomínacie výlety mám veľmi rada, keďže mám nostalgickú povahu. Na jednu stranu viem, že sa to za tie roky muselo zmeniť a na druhú stranu tajne nejako dúfam, že čosi ostalo také, ako si to pamätám.
    Zrovna pred dvomi dňami som so spolužiakom zo ZŠ spomínala na jedno miesto a mi povedal, že sa tam už cez kanále nedá prejsť, čo mi bolo celkom ľúto. Tú trasu som si pamätala a vždy som sa bála, že do niektorého z kanálov zletím. Dá sa hore na kopec ísť viacerými cestami, ale táto bola u nás tínedžerov najobľúbenejšia.
    Dúfam, že sa čoskoro rozšoférujem a budem môcť moje spomienkové miesta navštíviť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, ale stejně jsem ráda, že jsme se na místo našich dovolených podívali.

      Vymazat
  18. Hey dear! I loved your post and already followed you! I want invite you to visit and follow my blog if you want <3

    www.pimentamaisdoce.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  19. Thank you for your comment and for the invitation.

    OdpovědětVymazat
  20. Krásný vzpomínkový výlet. I my jezdíme do míst dávno minulých. Přeji klidné dny. J.

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.