sobota 6. listopadu 2021

Listopadová zastavení - Úsobí

Kupodivu vyšla předpověď počasí a probudili jsme se do slunečného dne. Navrhla jsem výlet, manžel souhlasil a můj návrh byl jet se podívat do Lipnice nad Sázavou a projít se kolem lomů. Cestou jsme si udělali dvě krátké zastávky. Nejdříve se podíváme do Úsobí. Letos v červnu měli naši mladí 10.výročí svatby, která se konala právě na Zámku v Úsobí. 

Nejdříve si něco povíme o obci samotné. Úsobí je městys a nachází se v okrese Havlíčkův Brod. Počátky se datují do přelomu 13. a 14. století. V roce 1789 bylo Úsobí povýšeno privilegiem císaře Josefa II. na městečko (městys). Byl mu udělen městský znak a prapor. První památkou, ke které se podíváme, je kostel svatých Petra a Pavla, původně gotická stavba. Do dnešní podoby byl kostel přestavěn v letech 1759 - 1760 stavitelem Aiglem z Jihlavy. 


Cestou jsme se kochali krásnými barvami, které letošní podzim nabízí. Fotila jsem z auta, takže některé fotky nejsou ostré. 




Kostel sv. Petra a Pavla. Kostel prošel rekonstrukcí, která trvala několik let a díky červené omítce se stal působivou dominantou. 




Vedle kostela je malý hřbitov, jen jsem nakoukla pootevřenou brankou. Od roku 1920 není využíván. 


Kaple sv. Barbory.


Socha Piety. 




Od kostela popojdeme kousek dál k další památce a to k zámku. Jeho historie sahá až do 16.století, kdy zde byla vybudovaná vodní tvrz. V 1.polovině 18.století byla tvrz přebudována na pozdně-barokní trojkřídlý jednopatrový zámek. Po druhé světové válce byl zámek zestátněn a převzala ho Nemocnice Havlíčkův Brod, která zde zřídila léčebnu dlouhodobě nemocných. Zámek nebyl udržován a chátral. V roce 1999 ho koupil současný majitel a provedl zde náročnou rekonstrukci. Interiér zámku je vybaven dobovým nábytkem. O tom, co zámek nabízí v současné době, si můžete přečíst zde: Zámek Úsobí.


I v Úsobí se najdou domy, které by potřebovaly opravit. 



Zámek Úsobí. U něho se nalézá Panský rybník. 











Fotografie stará 10 let, naši novomanželé. 






Cestou zpátky k autu nás došla mladá žena s koněm a pejskem. I tahle krásná kobylka se nechala pohladit a když jsem odcházela, tak do mně přátelsky drcla hlavou. 



Krásně opravené budovy obecního úřadu a knihovny. 



Jedeme dál a nechte se překvapit, kde zastavíme příště. 


20 komentářů:

  1. Růženko, to je parádní, v zámku v Úsobí byla loni na dovolené moje kolegyně Jana, se kterou jezdívám na zájezdy a do té doby jsem o tomto zámku neměla potuchy. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já jsem do té doby, než mladí měli svatbu, o Úsobí a zámku také neměla potuchy.
      Měj pěknou neděli, mrkneme se na Toulavku, viď.

      Vymazat
  2. Moc se mi líbí kostelík a kaplička :) A zámek taky. Těším se na pokračování. Je to zvláštní název Úsobí..
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, nikde jsem se nedočetla jak název Úsobí vznikl.
      Měj pěknou neděli.

      Vymazat
  3. Rúži, o Úsobí jsem nikdy neslyšela, takže jsem si s tebou ráda udělala malý výlet. Mají tam moc pěkný kostel.
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, kostel je krásné opravený a zámek také. Mluvili jsme s jednou obyvatelkou Úsobí a ta majitele zámku moc chválila.
      Přeji krásnou neděli.

      Vymazat
  4. Růženko, celý příspěvek přemýšlím, že to určitě znám. Musela jsem mrknout na mapy - jasně! Kousek je Herálec, Okrouhlička, tam jsem jezdila se studenty na bramborové brigády...
    Děkuji za připomenutí, zámek tenkrát tak hezký nebyl. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, viděla jsem starou fotku zámku a zámek byl opravdu zchátralý. Ty jsi poznala Úsobí daleko dříve než já.
      Měj hezkou neděli.

      Vymazat
  5. Růženko,krásně výletujete.Vždy objevíte krásná a zajímavá místa.Líbí se mi kaple,zámek i vše okolo.A milá zvířátka na konec.
    Měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, moc děkuji. Snažíme se využít hezkých dnů.
      Měj pěknou neděli.

      Vymazat
  6. Moc krásné místo i zajímavý výlet. Mladým přeji hodně štěstí a zdraví do dalších let.

    OdpovědětVymazat
  7. Růží, krásný výlet jste podnikli. O Úsobí jsem nikdy neslyšela, tak jsem se sem ráda podívala s vámi.
    Přeji hezký týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, moc děkuji. Ještě bude pokračování.
      Měj pěkné dny.

      Vymazat
  8. Růži, ráda jsem se s tebou virtuálně prošla do míst, která vůbec neznám. Díky a měj pohodový vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ráda jsem Tě tudy provedla. Měj krásné pondělí.

      Vymazat
  9. Nádherné mestečko a mladomanželom srdečne opozdene blahoželám k nádhernému prvému desaťročiu <3 Krásny kostolík aj starý cintorín. To má atmosféru, keď sa tam už sto rokov nepochováva.

    OdpovědětVymazat
  10. Přiznám se, že o Úsobí jsem nikdy neslyšela, ani nevím, kde bych ho hledala. A přitom je to takové malebné městečko. Kostel i zámek paráda :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když vyjedeš z Jihlavy směrem na Havlíčkův Brod, tak můžeš odbočit ve Štokách, je to odtud asi 7 km. Nebo se tam dá jet i z Havlíčkova Brodu, to je ovšem dál.

      Vymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.