středa 24. února 2016

Odhalené tajemství


Tajemstvím byl pro mně dlouho původ dvou panenek. Představila jsem vám je v únoru loňského roku v článku o ruských panenkách.

Jsou to dvě krajní panenky.


Zařadila jsem je mezi ruské panenky, protože jsem nevěděla, kde je jejich původ. Nedávno se ke mně dostala informace, že pochází z Estonska a vyrobila je firma Salvo. Tak jsem se pustila do pátrání po dalších informacích.
Jaké panenky se v této zemi vyráběly? Průmyslová výroba panenek v Estonsku začala mezi roky 1920 - 1930. Jedním z podniků byla továrna Läänela poblíž Tallinu.Panenky byly vyráběny ze směsi sádry, vody, papíru a lepidla. Byly vyráběny na zakázku a prodávaly se v obchodech, na trzích i různých zemědělských výstavách. Bohužel továrny, kde se panenky vyráběly, byly zavřeny v době sovětské okupace a byly nahrazeny drobnými řemeslnými družstvy Artěl. Zde se kromě produkce potravin a výroby spotřebního zboží vyráběly i hračky. V letech 1960 - 1970 začala velkosériová výroba hraček a to v Artělu zvaném Salvo. Tady se vyráběly panenky z plastu, které se jmenovaly Tiina a Toomas, dále panenky textilní i dřevěné.Panenky byly oblečené v estonských krojích. Tyto panenky byly častým turistickým suvenýrem.
Továrny, vyrábějící hračky, zanikly po založení Estonské republiky v roce 1991.
V současné době jsou staré panenky k vidění v estonském muzeu hraček v Tartu.


Tak vám představuji moje estonské panenky zn.Salvo - Tiinu a Toomase.


Panenky jsou plastové, mají pohyblivé ruce i nohy a otáčí hlavu. Vlásky jsou lepené, takže se bohužel nedají česat. Tvoří na hlavičce takovou přilbu.


Panenky měří asi 23 cm.


Další fotky jsem si půjčila z netu, aby jste měli představu, jaké panenky továrna Salvo vyráběla.



Tahle holka v námořnickém se mi moc líbí.


Prodávaly se v takových krabicích.


Existují i panenky bez nalepených vlásků.


Dřevěné panenky z firmy Salvo.




Tato má dokonce nalepené vlásky.
Fotky textilních panenek jsem bohužel nikde nenašla.

Jsem moc ráda, že se mi podařilo odhalit původ těchto panenek.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.