neděle 21. března 2021

Jánský kostelíček

Včera se mi podařilo po obědě odlákat manžela od televize a sportu. Šli jsme na krátkou procházku ke kostelu, který stojí na Jánském kopečku u levého břehu řeky Jihlavy. Kostel svatého Jana Křtitele byl postaven ve 13. století. Gotická stavba byla přestavěna v roce 1695 a později byl barokizován. 

Šli jsme vám už známou cestou skrz tunel.






Malý domeček ve stráni. Zajímalo by mě, jestli tam někdo bydlí.



Pražský most. 


Rodinný zábavní park. Naše vnoučata to tam milují. Bohužel je teď jako vše zavřený. 


Sídliště Královský vršek. 




Železniční kamenný obloukový viadukt. Byl postaven v letech 1886 - 1887. Původně měl 10 oblouků, ale na začátku 20.století byla jeho střední část nahrazena ocelovou příhradovou konstrukcí.


Historická fotografie viaduktu.


Kostel svatého Jana Křtitele.  
















Bývalý strážní domek.





Památník královské přísahy. V těchto místech vstoupil na půdu českého království 30.ledna 1527 král Ferdinand I. Byl zde slavnostně uvítán českými pány a rytíři a přísahal zachovávat svobody a výsady země a všech stavů. 
Okolní louce se říká královská, návrší nad řekou dostalo název Královský vršek. 










Tak to byla naše první jarní procházka. Se sněhem a teplotou pod nulou, ale se sluncem. 






29 komentářů:

  1. Jarní sněhová procházka:) Líbí se mi kamenný sněhulák - je trvanlivý :) A kostelík je taky pěkný. I venkovní kazatelna. Měj se hezky, zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sněhuláka z kamene si všiml můj muž.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  2. Na jarní procházku docela dost sněhu :o)
    Líbí se mi, jak neúnavně vyrážíte. Vybrali jste moc hezký cíl.
    Růženko, přeji jen hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musíme chodit, jen by to chtělo delší trasy. Oba jsme přibrali.
      Helenko, i Tobě přeji hezké dny.

      Vymazat
  3. Krásná vycházka. V domku ve stráni se bydlí. Původně měli dole jen stání pro auto bez střechy, později si dodělali plechovou garáž.

    OdpovědětVymazat
  4. Růženko, ten kostel a i kříže, to jsou místa, která by mne moc lákala. Kazatelna na kostele - to by můj známý jistě nazval: Hřímaliště.
    Po tomto mostě určitě jeli manžel a známí, když se přesouvali od nás do Slavonic a v Jihlavě přestupovali?
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já jsem si představovala, jak tam někdo kázal davům.
      Po mostě jeli a pak se přestupuje v Kostelci.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  5. Pěkná procházka. My jsme se dneska probudili do sněhové souvislé peřiny, ale už to opět mizí. Sluníčko hned svítí a hned je zase zataženo a tak se mi nikam chodit nechce. .-D Hezký den Růženko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás se honí mraky a občas poletuje sníh. Také se mi nikam nechce.
      I Tobě přeji pěkný den.

      Vymazat
  6. Ty počmárané tunely, to je peklo snad v každém městě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás je počmárané kde co, tunel, mosty, domy. Bohužel.

      Vymazat
  7. Růži, další krásná procházka, to mi chybí, já mám s chozením problémy, procházky nedám. A ty kačenky jsou krásné. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kačenky se ke mně nahrnuly, čekaly, že dostanou něco k snědku. Bohužel zase jsem nic neměla.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  8. Růženko, děkuji za další hezkou procházku Jihlavou. Pořídila jsi na ní moc hezké fotky. 👍👍
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  9. Růženko to máš fajn, že muž chodí s Tebou. Mýmu se moc nechce a ještě se strašně loudá. Tak já buď sama nebo se synem. Líbil by se mi ten drážní domek. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy musím jít sama, ale nerada. U nás dvou se loudám já, protože fotím.
      V drážním domku kdysi bydlela kamarádka mojí sestry.
      Přeji Ti pěkné dny.

      Vymazat
  10. Inu, hlavně že bylo přítomno to slunko, protože to rozzáří každou fotku i duši.
    Přeji mnoho krásného procházení a jarní pohody, ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sluníčko mě vždycky vyláká ven, jen by takových dnů mohlo být víc.
      Měj pěkné a zdravé dny.

      Vymazat
  11. Byla to krásná jarní procházka. Taky bych se ráda prošla, ale pořád mi to dost špatně chodí a daleko neujdu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, děkuji. Moc bych Ti přála, aby se Ti zdravíčko zlepšilo. Opatruj se.

      Vymazat
  12. Růženko, moc hezkou procházku jste měli . Líbí se mi ten obloukový most i kostelík, křížky, Boží muka. To jsou památky které se začínají i u nas dost opravovat. Jen ty sprejerské čmáranice já osobně nemusím. Moc hezké fotografie. Posílám k vám na Vysočinu přání krásných jarních dní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, děkuji. Také bych se bez sprejerských výtvorů obešla, bohužel jsou všude.
      I Tobě přeji pěkné jarní dny.

      Vymazat
  13. Krásná procházka. Ten domek ve stráni, to je dobrý adrenalin,bych se bála, že mi ujede i se svahem... O té královské přísaze jsem ani nevěděla, člověk se pořád učí... 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Domeček ve stráni tam je už dlouhé roky. Já bych spíš měla strach, že mi v zimě podjedou nohy na schodech. Přiznám se, že jsem o té královské přísaze také nevěděla, řekl mi o ní manžel. Jak píšeš, pořád se učíme a to je vlastně moc dobře.

      Vymazat
  14. Krásna prechádzka :-) Ten domček ma zaujal a ten viadukt, to je nádhera <3 to musím niekedy vidieť.

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.