neděle 25. července 2021

Zámecké vetešnictví

Už jste někdy byli ve vetešnictví? A v takovém, které je na zámku? Jestli ne, tak vás tam dnes pozvu. Možná znáte pořad Poklad z půdy, kde je majitel zámku Martinice Pavel Kuře jedním z čtveřice, která donesené staré věci hodnotí a případně draží. O Zámeckém vetešnictví už vím dlouho a pořad sleduji. Včera mě upoutaly na FB fotografie z nové expozice a poprosila jsem manžela, jestli bychom se tam zajeli podívat. Přání bylo vyslyšeno. 

Obec Martinice leží u Dolních Kralovic. Martinice byly založeny ve Svatavině újezdu asi ve 13. století. První doložená historická zpráva je z roku 1352, je o ní zmínka v kapitule vyšehradské. V roce 1588 dostavěl tehdejší majitel Martinic Trystram Lukavecký z Lukavce ve vsi tvrz. O sto let později nový vlastník Jiří Vražda z Kunvaldu postavil naproti tvrzi  raně barokní zámeček ( dokončen1680). Zámeček měnil během let majitele, byl přestavován. Do dnešních dnů se dochoval ve zchátralém stavu. Nynější majitel Pavel Kuře v něm otevřel vetešnictví a na zámku je též muzeum Zlaté české ručičky. Pořádá tam kulturní akce, výstavy a koncerty. 




Zámek je jednopatrová budova. Arkády byly zazděné, ale pan Kuře je nechal znovu osadit okny. 

Ve vetešnictví jsem byla poprvé a tak jsem byla překvapena spoustou věcí co je uvnitř i venku. Některé měli doma moji rodiče. 






Vedle zámku je postaven stan ve kterém jsou stovky knih. 


Manžel prohlížel nábytek a konstatoval, že vozík za auto by nám nestačil. Moc se mi líbila jedna skříň. 





Zvonec svolává návštěvníky k prohlídce muzea. Měli jsme štěstí, že jsme byli jen tři. Pan Kuře obdivuje vše, co je české a v tomto duchu jsou i expozice v muzeu. 




Koutek věnovaný malíři Františku Tichému. 









Koutek kadeřnice. Ne že by to muž potřeboval. Už je konečně ostříhaný. 














Tím hlavním lákadlem pro mne byly samozřejmě panenky, kočárky a pokojíčky. 
Na zámku je i malá hospůdka, kde nám uvařili dobrou kávu a mohli jsme si s panem majitelem ještě chvíli povídat. Kouřil u toho pěnovku, to bylo sympatické mému muži, který si na chalupě občas zabafá z fajfky nebo si zapálí doutník. 



Po prohlídce muzea jsme si ještě prošli vetešnictví. Doufala jsem, že objevím malou panenku, ale z hraček jsem viděla jen několik plyšáků. Nakonec jsem si koupila pár formiček, zvoneček do sbírky a porcelánovou figurku. 


Formičky jsem doma vyvařila 2x ve vodě s práškem do pečiva a pak jsem je umyla ve vodě se saponátem. Krásně prokoukly. Postavička byla úplně černá a moc hezky se vyloupla. 







Je vidět, že záchranné práce pokračují i kolem zámku. Přeji panu majiteli, aby se mu opravu zámku podařilo dokončit. 

Náš výlet ještě nekončí. Jeli jsme se podívat na další hezké místo, ale o tom až příště. 

28 komentářů:

  1. Růženko hezké fotografie jsi pořídila. Ty růžové "clubky" jsme měli doma a v takovém kočárku, jako je ten červený jen v šedé barvě, jsem se jako mimino vozila. Pro mně snad jen pro vzpomínky, ale jinak by mě toto místo moc nelákalo. Starých krámů mám i doma dost a pomalu bych to měla začít likvidovat...hihihi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, také jsme doma měli stejné Clubky, a na další fotce vysavač, ale béžový. Já chtěla hlavně vidět muzeum a nelituji, že jsme se tam jeli podívat. I u nás by se našlo něco k likvidaci. ;-)

      Vymazat
  2. Růžo, tak to je paráda. Tam bych se teda vyřádila. Bazary, vetešnictví i burzy starých věcí mám moc ráda. Bohužel, spousta jich zanikla, hlavně burzy kvůli covidu. Fíky za fotky, zdravím 😜

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak tam by sis to užila. Myslím, že jsme ani všechno neviděli.

      Vymazat
  3. Růženko, děkuji za reportáž! Tady by se mi moc líbilo. Mám ráda bazary a vetešnictví. Člověk občas objeví poklad... Ulovila si moc hezké kousky!
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Ve vetešnictví jsem byla,sice ne na zámku a vždy mě to moc bavilo a taky jsem si občas něco odnesla.Bazary,burzy to je něco pro mě.
    Ráda jsem se podívala.I ze zámku třeba jednou něco bude.
    Růženko,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já byla na burze asi jen jednou. Myslím, že jsem si tam koupila malou panenku, jak jinak.

      Vymazat
  5. Téda, to je pokladů :) mamka má ráda vetešnictví. Byla jsem ve starožitnostech v Telči, jsou tam moc pěkné věci.
    Leník

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tam by se mamce určitě líbilo. Myslíš to starožitnictví v Telči na náměstí?

      Vymazat
  6. Růženko, tak to byla úžasný prohlídka. Hned bych si ji dala naživo, kdyby to nebylo tak daleko. Vetešnictví mám ráda, jen se do něj dostanu málokdy, ale baví mne se dívat na věcičky, co mají něco za sebou a popř. můžou ještě posloužit, třeba jako dekorace. :o)
    Tento výlet mne potěšil.
    Přeji fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, tam by sis určitě něco vybrala.
      Měj hezký týden.

      Vymazat
  7. Růženko, zdravím. Bazary, antiky, vetešnictví, burzy starých věcí, blešáky mám moc ráda a s oblibou je navštěvuju. O tomhle vetešnictví vím, ale nebyla jsem tam. Užila bych si to tam! Děkuju za ukázku, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, já už jsem si dlouho přála podívat se do Zámeckého vetešnictví a jsem moc ráda, že jsme tam jeli.

      Vymazat
  8. Růži, tak tam bych si užila. Miluju vetešnictví, antik a vše podobné. Krásné fotky jsi pořídila. Měj pohodové dny v novém týdnu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, jsem moc ráda, že se vetešnictví líbí. Pan Kuře by byl určitě spokojený jaký ohlas má.
      Měj hezký týden.

      Vymazat
  9. To jste si tedy užili, tam si taky pochodila a pokoukala. Zvoneček co sis koupila je tedy super!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, věcí tam byla spousta. Nic konkrétního jsem nehledala, takže jsem si dovezla jen pár drobností.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  10. Dobrý den,
    mám dotaz, netýká se tohoto příspěvku, ale panenek.
    Dostala jsem chodičku z 8O.roků pro vnučky, ale chybí ji jedna noha. Nevíte náhodou, kde se dá opravit.
    Omlouvám se, ale na vaše stránky se chodím koukat a vím, že se zajímáte o panenky.
    Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na FB je pár šikovných děvčat, která panenky opravují. Pokud jste na FB, mohla bych vám napsat jejich jméno. Jinak by se někdo dal najít i na internetu. Zadejte si do vyhledávače opravy panenek.
      Děkuji za návštěvu a přeji hezké dny.

      Vymazat
  11. Růženko, co mi to děláš, tam v žádném případě ani já, ani můj manžel nesmíme! - to by to dopadlo!
    Ke každému obrázku mám asi dvacet podotků!
    Díky, že s nás tam vzala a že nemohu nic koupit!Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já jsem se držela, máme plný byt věcí. Ale moc se mi líbila prohlídka muzea a popovídání s panem majitelem.

      Vymazat
  12. Tam bude ještě práce... Ale je dobře, že na tom pracují 👍 Ve vetešnictví jsem nikdy nebyla, neskutečné, kolik je tam věcí... 😲

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Práce tam ještě bude hodně a také to bude stát hodně peněz.

      Vymazat
  13. No teda. Ty pokojíčky pro panenky jsou úžasné. Je prima, když se takové místo dává zase dohromady, i když bude to asi dlouhá cesta :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, panu majiteli moc přeji, aby se mu opravu zámku podařilo dovést do konce.

      Vymazat
  14. Musím sa priznať, že v starožitníctve som nikdy nebola, ale toto je úplne super. Niektoré tie formičky na koláčiky má aj moja starká, žabku a rybku určite. Keď to vidím, tak by som si hneď dala "medvedie papuče", mňam :-P

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.