úterý 19. října 2021

Retro jízda

Dnes se vrátím k jedné neděli v září. Dopravní podnik města Jihlavy pořádal retro jízdy starých autobusů a trolejbusů. Odpoledne přijel syn s rodinou a sešli jsme se na náměstí a několikrát se projeli. Náš syn u Dopravního podniku krátce pracoval a láska k autobusům mu zůstala. Nějaký čas měl i svůj starý autobus, ale nebyl čas na jeho opravu, tak ho prodal. 

Dojeli jsme k Hlavnímu nádraží, kde se některé linky točí. 




Když spadnou trolejbusu klacky, tak je třeba je znovu nahodit na dráty. Tohle je moderní trolejbus a běžná linka. 




 Na všech autobusech a trolejbusech bylo vidět jak jsou opečovávané. 

Když mladí odjeli, tak jsme se pěšky vydali domů. 



Kostel Povýšení svatého Kříže, který patří Československé církvi husitské. Jsem v něm křtěna. 





Grandhotel Garni.





Komerční banka. 





Střední škola průmyslová, technická a automobilní. Dříve v této budově bývala Základní škola Dukelských hrdinů a já do této školy chodila.  I ulice nesla název Dukelských hrdinů, dnes je to ulice Jana Masaryka. 


Hned vedle průmyslovky je Gymnázium. To svou adresu nezměnilo. 




Socha TGM je nyní umístěna hned přes ulici v parčíku u kina Dukly. Je to kopie původní sochy, která byla bohužel zničena. 


Kostel svatého Ducha. 



Pivovar Ježek. 


Jiráskova ulice, zde jsem prožila dětství a mládí a váže mě k ní spousta vzpomínek. Za ty dlouhé roky se toho hodně změnilo. ale moc ráda na tu dobu vzpomínám. Na kamarády, spolužáky, někteří v okolí bydleli. 



Tady bydlela spolužačka Věra, chodily jsme spolu cvičit, do malířského a květinářského kroužku. Hrály jsme si spolu s panenkami a někdy jsme se i poškorpily. 


Dům, kde jsme bydleli my, je hned přes ulici. 




Této vile jsme pro její vzhled říkali "Perníková chaloupka" a i tady jsem měla kamarádku. 



V této vilce na rohu ulice bývala v době mého dětství mlékárna. 


I cesta domů byla tak trochu retro, šla jsem po stopách mého mládí. 






25 komentářů:

  1. Růženko, retro článek a fotografie se moc povedly.👍👍 Pamatuji si ještě starší autobusy a vzpomínám si i na poslední jízdu trolejbusu za Smíchova na Mírák. Ty už u nás nejsou. Můj děda býval autobusák, jezdil pravidelnou linku z Prahy do Harrachova. Mám fotku dědy a autobusu s "čumákem". Můj muž by věděl, jaký to byl tip.
    Díky za hezkou procházku Jihlavou do míst, kam se běžný návštěvník většinou nepodívá.
    Měj hezké dny. 🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, děkuji. Svého času v Jihlavě jezdily i kloubové autobusy. Teď se mají prodlužovat trolejbusové linky až do průmyslové zóny, kde jsou velké továrny.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  2. Růženko,to jsi měla hezký retro zážitek a fajn,že s rodinou.U nás jezdí jenom autobusy.Občas potkáme hodně starý autobus z doby,kdy jsem s ním jezdila na střední do Jičína a vždy obdivujeme,v jakém je stavu.Vždy si říkáme,že jede na nějaký sraz,protože jednou jsme jich potkali více za sebou.
    Jihlava má hodně zajímavých míst,přeci jen je to o dost větší město,jak Turnov.
    Pořídila jsi krásné fotografie.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Jihlavě jezdí autobusy do okrajových a příměstských částí. Ráda jsem vám ukázala místa, kam se asi běžný turista nepodívá.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  3. Růži, hezká procházka Jihlavou :).

    OdpovědětVymazat
  4. Růženko, zdravím. To je prima akce - retro jízdy starých autobusů a trolejbusů. Pamatuji ještě starší typ autobusu, jezdila jsem s ním do školky do Předměřic z Hradce Králové, ale jen pár měsíců, než bylo volné místo ve školce v Hradci.Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla to hezká akce a hlavně děti si jí užily. Jim je jízda trolejbusem vzácná.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  5. Růženko, i u nás se občas konají retro jízdy. Párkrát jsem se s dětmi projela :o)
    Děkuji za procházku městem a milé vzpomínky.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuji. Vzpomínám ráda.
      Měj krásný den.

      Vymazat
  6. Růži, další zajímavá reportáž i s hezkými vzpomínkami. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  7. Milá Růženko, pěkná procházka Jihlavou a tvým mládím. Trolejbusy jezdívaly v mnoha městech, už je hodně zrušili, například v Děčíně.Ale třeba v Ústí n.L. jezdí stále.Líbí se mi, že nesmrdí a jsou oproti busu tiché.
    Hezkou, dobrou noc. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, v Jihlavě se trasy trolejbusů budou naopak prodlužovat. Mělo by to být méně nákladné a také z ekologických důvodů.
      Měj klidný den.

      Vymazat
  8. Retro jízdy neznám, v Prostějově tramvaj jaksi nejezdi. Ale ta tvoje se mi moc libila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renatko, tramvaj v Jihlavě kdysi jezdila. Ale pak ji nahradily právě trolejbusy a autobusy a těch se retro jízdy týkaly.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  9. U nás se taky každoročně konají takovéto jízdy, většinou jsou to autobusy a když se zadaří, tak i historické tramvaje. To je teprve pokoukání :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To věřím. Tramvají jsem jela jen jednou a už je to dávno.

      Vymazat
  10. Jihlava, i když je už asi dvacet let naším krajským městem, mi nikdy k srdci nepřirostla. Musím řáci, že se mi na ní nikdy nic nelíbilo. Je pravda, že jsem tam byla v životě snad jen desetkrát. Z tvých fotek jsem se o Jihlavě něco málo dovzdělala. Ale asi tam moc spěchat nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, to je mi líto, že jsi na našem městě nenašla nic hezkého. Já zde žiju celý život a mám rodné město moc ráda. A určitě se tu najde spoustu zajímavých míst. Nevím odkud jsi a ráda bych poznala místo, kde žiješ.

      Vymazat
  11. Já mám tyhle retro jízdy ráda, v Pardubicích je taky čas od času pořádají. Ale zatím jsem je jen viděla, nikdy jsme nejeli. Každopádně na ně ráda koukám ;-) Cestou zpátky jste měli pěknou procházku :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Moc pěkný příspěvek. Nechci říci retro, ale nostalgie plná citů. Stočil mé myšlenky do dětství k domům mých kamarádek a končící éře parních lokomotiv, starých autobusů... Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, mně to právě přivedlo k myšlenkám na časy dávno minulé.

      Vymazat
  13. Jéj, to by som sa šla previesť :-) Máte tie retro busy a troleje v krásnom stave. No proste, Češi...

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.