neděle 14. listopadu 2021

Přibyslavice

Dnes se přesuneme z Červené Lhoty jen o pár kilometrů dál, do Přibyslavic. A byl to právě kostel, který nás přiměl abychom zastavili. Jak jsme potom zjistili, jedná se o kostely dva. Prvním je kostel svaté Anny, jehož historie sahá až do doby přemyslovského dvorce. Stavba kostela je datována do 12.století. Byl zbudován v románském slohu jako jednolodní tribunový kostel s půlkruhovou apsidou. Vnitřní umělecká výzdoba vzala za své v době, kdy kostel spravovali evangelíci. 

Mohutnost kostela na nás působila zvláštním dojmem, dost dobře to neumím popsat a fotografie pocity nezachytí. Napravo je kostel Narození Panny Marie, nalevo kostel svaté Anny. 

Tady je vidět věž kostela sv. Anny. 



Zde je vidět napojení obou kostelů. 

Kostel sv. Anny.




Historie kostela Narození Panny Marie souvisí s kostelem sv. Anny. Na jihovýchodní vnější zdi kostela sv. Anny byl namalován obraz Panny Marie. Zatímco jiné části fasády kostela bylo potřeba v důsledku živelních pohrom a povětrnostních vlivů obnovovat, obraz Panny Marie zůstával neporušený. Lidé ho uctívali a když nastala  první zázračná uzdravení přisuzovaná moci tohoto obrazu, stal se prostor před obrazem poutním místem. Přístřeší v podobě kaple se obraz dočkal v roce 1724. Nechal ho vybudovat hrabě Anonín Rombald Collalto. Početné poutě si časem vyžádali proměnit kapli ve velký poutní kostel. Stavbu dokončil Jan Nepomuk Collalto roku 1768. Průčelí kostela dostalo dnešní podobu v roce 1936 podle architekta Kamila Hilberta. 







Líbilo se nám kování na vstupních dveřích. 


Mezi roky 2010 a 2018 proběhly opravy krovů a střech obou kostelů. Následně by měly započít rekonstrukce vnějších fasád kostelů.

 Následující fotografie jsou z internetu (národní památkový ústav)


Návaznost krovu kostela sv. Anny na severní zeď kostela Narození Panny Marie. 


Interiér kostela Narození Panny Marie. 







Doufám, že se vám i toto zastavení bude líbit a zaujme vás historie kostela tak jako mně. A příště se podíváme i do přírody. 

20 komentářů:

  1. Parádní reportáž a téma, které mě moc zajímá. Díky, Růženko. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji. Jsem ráda, že jsem se Ti trefila do noty.

      Vymazat
  2. Růženko,vaše zastavení se mi líbilo,kostely navštěvuje často.Teď zrovna mám v plánu poutní místa kolem Prahy,protože tam povezeme zítra vnučku.Cestuje do Jihlavy.Kdyby bylo lepší počasí vezli bychom ji až tam.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, škoda, že nepojedete až do Jihlavy. Snad to někdy vyjde až bude lepší počasí.
      Přeji pěkný večer.

      Vymazat
  3. Moc krásný výlet Růženko. Ten kostel mě zaujal a obdivuji ty tesařské práce i vnitřek kostela. Je dobře, že se to opravuje. Máte výhodu, že sednete do auta a můžete se vydat na cestu. My už jsme odkázáni jen na hromadnou dopravu a tou se teď kvůli zvyšujícím se počtům nákazy covidem, bojíme jezdit i když jsme oba očkovaní. Děkuji za úžasnou podívanou a přeji Ti krásné dny ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, moc děkuji. Máš pravdu, že je v této době auto výhodou. Teď pokud nemusím, tak nejezdím ani MHD. Měj se hezky a opatruj se.

      Vymazat
  4. Růžo, to je opravdu takové zvláštní "soukostelí". Díky za fotovýlet a přeji hezký nastávající týden

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, takové spojení dvou kostelů jsem viděla poprvé.

      Vymazat
  5. Růženko, hezké zastavení. Mám ráda kostely, hlavně ty malé. Přeju příjemné dny. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kostel Narození Panny Marie je mohutná stavba, kostel sv. Anny je za ním schovaný. O to větší překvapení, když je člověk obejde.

      Vymazat
  6. Růženko, opravdu ráda jsem se podívala. Spojení dvou kostelů, marně vzpomínám, jestli jsem to někde viděla. Většinou se ten starý obestavěl novým, ale toho je hodně zajímavé!
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, také jsem takové spojení kostelů viděla poprvé.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  7. Růži, díky. A rozumím tvým pocitům. Kdysi jsem tohle zažila v Notre Dame, ta velkolepost a já si připadala strašně malinká a to byl jistě i důvod těchto velkolepých chrámů, aby si tak člověk připadal. Měj pohodový den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děkuji. V blízkosti kostela jsem měla takový pocit poprvé.
      Měj hezký den.

      Vymazat
  8. Moc pekny kostel uvnitr i zvrnku..a zaujme to stari, romanskych staveb uz moc není..

    OdpovědětVymazat
  9. Veľmi zaujímavé :-) Naozaj veľmi zaujímavé, že sú dva kostoly pri sebe a ešte také veľké v dedine, naozaj zaujímavé :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikky, děkuji. Jsem ráda, že mohu poznávat zajímavé památky a krásná místa

      Vymazat
  10. Člověk by řekl, že už ho prakticky nic nemůže překvapit, ale tohle mě tedy překvapilo a dost. Něco takového jsem ještě neviděla, vůbec by mě nenapadlo, že jsou kostely dva, navíc tak veliké a hned u sebe v takové obci. Neskutečné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsme zastavili. Jinak bych si dodnes myslela, že je to jeden kostel. Jaké bylo překvapení, že jde o dva kostely. A potom mě bavilo hledat informace o jejich historii.

      Vymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.