pondělí 23. srpna 2021

Hledej hračku

Zámek Kamenice nad Lipou je ve správě Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Z jeho sbírek jsou i exponáty, které jsme viděli na výstavě nazvané Hledej hračku. Hračky se dostávaly do sbírek muzea již od roku 1885, ale více jim byla věnována pozornost až po roku 1918. Sbírka má v současnosti kolem 3 500 položek.  Jsou to hračky české, moravské, rakouské a německé provenience, z období od 18.století do současnosti. Jsou z různých materiálů jako je papír, dřevo, kov, textil porcelán, vosk a umělé hmoty. 

Výstava je rozdělena na úseky podle skupin a materiálů. první je věnována historickým panenkám a doplňkům, které k nim patří jako jsou pokojíčky, kočárky. Kluci tu uvidí cínové vojáčky a indiány. 

Jdeme hledat hračku.

Děti si tady mohou i pohrát. 


Panenky, které mají hlavičku z vosku jsou velice vzácné. 



I tato dvě miminka mají hlavičku z vosku. 


Tato panenka má hlavičku z porcelánu. 

Kloubové panenky. 


I panenky měly nábytek Thonet. 



Všechny exponáty jsou vystavené v prosklených vitrínách, což působí problémy při focení. Panenka v modrém je z vyrobena z plsti a je od firmy Lenci. 









Oba jsme obdivovali tento dokonalý sporák. 


Jen malá ukázka pokojíčků.


Hračky vyrobené z kovu.





S kostkami si hrají děti všech generací. 


Skříňka s truhlářským nářadím. 


A kdo by neznal domino nebo mozaiku. 


Oblíbené kostky. 

Ve druhé části jsou rukodělné hračky, stavebnice i hračky s plastů. 






Panenka chrastítko.


Vláček magneťáček. 





Soubor nábytku od designera Jindřicha Halabaly ze 30 - 40 let. Ještě chybí stojací lampa. Nábytek je velice vzácný. 



Velice oblíbená stavebnice Merkur. 

Třetí část je věnována dalším materiálům, hlavně plastům. 


Pískací hračky od Libuše Niklové jsou světově známé a velice ceněné. 



Stejně jako její nafukovací hračky. 










I já jsem měla chodičku od firmy Hamiro. 


Panenka od stejné autorky jako je hlavička. 






Tuto stavebnici si možná pamatujete z mateřské školky. 



Nádvoří bez návštěvníků vypadá smutně. 




V průchodu mají hnízda vlaštovky a bylo je slyšet, když někdo procházel. 

Doufám, že se vám bude výstava líbit stejně jako se líbila nám 




27 komentářů:

  1. Růženko, výstava parádní, ta by se mě taky líbila. Je fajn, když tam člověk vidí hračky ze svého dětství nebo dětství svých potomků... Určitě jsis to užila ! Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Lenko, výstavu jsem si moc užila. Některé hračky se stále opakují, např.stavebnice, kostky nebo i hlavolamy. A ty úžasné pokojíčky. O těch si můžu nechat jen zdát. Nejsou na ně peníze a také místo.
    Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Růženko, mně se obrázky moc líbily. Připomněla jsem si také dřevěného koníka s kolečky, kterého moje holky měly. Už nevím, kam se vytratil... Byla s vámi na výstavě nějaká vaše panenka?
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, tentokrát jsem sebou žádnou panenku nevezla. Většinou na ni nemám čas. Dřevěné hračky jsou krásné. Naše vnoučata mají dřevěný vláček, donesla mi ho pro ně kolegyně. Já mám ve sbírce i dřevěné panenky, podobné těm, co se dříve vyráběly.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  4. Růženko, to je moc pěkná výstava. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, děkuji. Těší mě, že se Ti výstava líbí.

      Vymazat
  5. Růženko to je zajímavá výstava a zámek vypadá také moc pěkně. Krásné fotografie jsi pořídila. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, zámek se mi také líbí. Víc okruhů jsme neprošli, protože jsme chtěli jet dál. Snad příště.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  6. Pro milovnici panenek to musel být skvělý zážitek. Některé hračky mi fakt připomínají dětství, stavebnici Merkur měl můj brácha, tenkrát ji měli snad všichni kluci. Růžo, měj se krásně a těším se na další tvoje zážitky z výletů 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, výstava hraček byla důvodem proč jsme tam jeli a nelituji. I můj bratr měl Merkur, dříve si s ní kluci hodně hráli. Nevím, jestli by našeho vnoučka bavilo z Merkuru stavět.

      Vymazat
  7. Je to moc pěkné, osobně na takových výstavách - čím méně lidí, tím lépe. Líbí se mi ty pokojíčky pro panenku. Už jsem tu možná psala, svoje hračky i hračky po mamince, i nábyteček, panenky jsem dala do našeho muzea. O hračky je v posledních letech zájem. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však jsem byla ráda, že tam nebylo moc lidí. Teď je opravdu o starší hračky zájem a koná se dost výstav.

      Vymazat
  8. Růženko,to je moc pěkná výstava,ta by mě bavila od dětství jsem pořád velká hračička.
    I zámek je krásný.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, je dobře, když v nás zůstane hravost.
      Měj se hezky.

      Vymazat
  9. No tak to je nádhera :-) Tam by sa mi veľmi páčilo, ďakujem veľmi za fotky <3

    OdpovědětVymazat
  10. Růženko, tak tady by se mi také líbilo. V té stavebnici z MŠ jsem vyfocená právě v MŠ.
    I některé další hračky poznávám. Tam jste si to určitě oba užili. Ty kamna jsou opravdu nádherná.
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Některé hračky si také z dětství pamatuji. Pokojíčky byly nádherné a sporák byl opravdu top.¨
      Měj krásné dny.

      Vymazat
  11. Růži, hezké nahlédnutí na výstavu. Nej jsou pokojíčky ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokojíčky byly krásné, fotek mám víc, ale nechtěla jsem to tu zahltit fotkami.

      Vymazat
  12. Růženo, to je moc krásná výstava. Děkuji za reportáž. Ten pokojíček a sporák s nádobím, to jsou skutečně skvostné kousky.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuji. Obdivuji jak krásné hračky dříve dovedli vyrobit.
      Měj hezké dny.

      Vymazat
  13. Ruženko,krásné fotky... Také jsem objevila pár hraček z dětství, děkuji.. jiřka z ovy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, děkuji za návštěvu a milý komentář.

      Vymazat
  14. Tak to je tedy pokoukáníčko. Líbilo by se mi na výstavě !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  15. Krásná přehlídka hraček. Ten nábytek pro panenky mám a bohužel taky bez lampy, která byla vymakana, se stolečkem. A pak jsme ještě měli nafukovacího pejska 😊 Ten sporák i s tou koupelničkou je dokonalý 👍

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za návštěvu a milé komentáře.